| |
کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین
 » چند رسانه ای » کتاب
0/0 (0)
معرفی کتاب:
[1395/10/25]

«جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه سنی، مسئله فلسطین»  

سلسله مطالب پایگاه تیه در معرفی کتاب‌های یهودپژوهی و صهیونیسم شناسی(97)

کتاب «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه سنی، مسئله فلسطین»

پایگاه صهیون پژوهی تیه: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان: «شهید فتحی شقاقی، پایه‌گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ضمن اینکه اندیشمندی توانا، تلاشگر، مسلمان و اصیل بود، یکی از نخستین پیشتازانی به شمار می‌آید که جنبش اسلامی فلسطین را به میدان جهاد، مقاومت و رویارویی با طرح صهیونیسم در منطقه انتقال داد. او در حساس‌ترین، دشوارترین و خطرناکترین مرحله از تاریخ معاصر امت اسلامی و تاریخ منطقه عربی ـ اسلامی، به مبارزه با اهداف‌ و برنامه‌های حکومت صهیونیستی اصالت بخشید. با خون سرخ، فداکاری، شهادت، بردباری، پایداری، اراده خستگی‌ناپذیر، شجاعت وصف‌ناپذیر، خردمندی و حسن تدبیر، مرحله‌ نوینی را پایه‌گذاری کرد؛ مرحله‌ای که مجاهدان در آن اوج گرفتند و درخشیدند.»

سرویس فلسطین پایگاه صهیون‌پژوهی تیه - مجید رحیمی: نام جلد پنجم از مجموعه «حرکت‌های اسلامی معاصر»، «جهاد اسلامی، امام خمینی، شیعه سنی، مسئله فلسطین» می‌باشد. این کتاب مجموعه سخنرانی‌ها و مقالاتی از شهید دکتر فتحی شقاقی، رهبر فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین است. وی در سال۱۹۹۵  در یک عملیات نظامی که توسط موساد سازمان‌دهی شده بود، کشته شد. پیروی از اندیشه‌ حضرت امام خمینی(ره) و دفاع از الگوی انقلاب اسلامی ایران، تلاش برای ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و تأکید بر محوریت آرمان فلسطین و جهاد و شهادت، ازجمله ویژگی‌های برجسته شهید فتحی شقاقی بود.


نظر رهبر انقلاب امام خامنه‌ای در مورد دکتر فتحی شقاقی:


عزیز ما دکتر فتحی شقاقی با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و بادلی سرشار از عشق و ارادت به امام (ره)، پرچم مبارزات اسلامی را برافراشتند و به‌رغم کوردلان سست‌عنصر و وابسته، حکومت غاصب [اسراییل]، آمریکا و سرسپردگانش در منطقه عربی، خون در رگ‌های افسرده جهاد فلسطینی دمیدند و دشمن را که با ساده‌اندیشی و خوش‌خیالی، مجاهدات حق‌طلبانه را پایان‌یافته می‌پنداشت، زیر ضربات خود گرفتند اکنون، آن مجاهد مؤمن و مخلص، به شهادت که آرزوی همه مبارزان خالص و صادق است، نائل‌آمده است، ولی این‌جانب با قاطعیت اعلام می‌کنم که این مرگ سرخ و افتخارآمیز مایه اشتداد نهضت عظیم اسلامی در فلسطین خواهد شد و مظلومیت او، مظلومان فلسطینی را در مجاهدت فی سبیل الله راسخ‌تر خواهد ساخت.


این کتاب توسط سید هادی خسروشاهی ترجمه گردیده است که اولین بار انتشارات اطلاعات در سال ۱۳۷۵ در 326 صفحه آن را چاپ کرده است. نام دیگر این کتاب امام خمینی تنها گزینه نیز می‌باشد.


معرفی اجمالی کتاب

این کتاب درواقع شامل سه بخش اساسی می‌باشد:

1) امام خمینی، تنها گزینه

در این اثر به‌اجمال درباره تاریخ معاصر ایران و اندیشه تشیع بحث‌هایی مطرح می‌شود که برای خواننده عرب و به‌ویژه نسل جوان مسلمان آن، آگاهی از آن‌ها، اهمیت خاصی دارد... و پس از مقدماتی از تاریخ ایران و چگونگی سلطه و نفوذ استعمار و ایادی آن، سرانجام مؤلف شهید در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه رسیده است که راه‌حل اسلامی و آلترناتیو واقعی در قبال دشمن مشترک مسلمانان، امام خمینی و روش مردم‌گرای ایشان است.


2) شیعه و سنی، غوغای ساختگی

در این رساله، شهید شقاقی از توطئه و برنامه دشمنان اسلام و غرب و عده‌ای از جاهلان برای ایجاد تفرقه و فاصله و اختلاف بین شیعه و سنی و فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده آنان در این خصوص، سخن می‌گوید.


3) مرکزیت مسئله فلسطین

مسئله فلسطین یکی از اصلی‌ترین مسائل جهان اسلام، بلکه مهم‌ترین مسئله دنیای اسلام است. شهید شقاقی در رساله سوم به این موضوع و اهمیت آن برای مسلمانان پرداخته است.

 

 معرفی تفصیلی:
بخش اول: امام خمینی (ره)، راه‌حل اسلامی و جایگزین

شهید فتحی شقاقی یادآوری خیانت‌های مختلف علیه جهان اسلام و بشریت از جانب مستبدین و دست‌نشاندگان داخلی و استعمار خارجی به نقش صلیبیون در جهان گذشته و معاصر می‌پردازد و مسئله تحریم الهیات رهایی‌بخش از جانب ان ها را بیان می‌کنم. جریان تعویض رفتار انقلابیون و شکست جریان‌های چپ را به نمایش می‌گذارد و به‌عنوان نمونه از تعویض افکار بن بلا پرداخته است. به اعتراض مردم در قالب تشییع‌جنازه شیخ بشیر ابراهیمی بعد هواری بومدین در ۱۹۶۶۶ که بر ضد بن بلا کودتا کردند می‌پردازد.


سیر حرکت‌های اسلامی و جریان‌های قدرت‌طلب درون عالم اسلامی را تحلیل کرده به حرکت سنوسی و عمر مختار در لیبی علیه ایتالیایی‌ها و بعد کودتای قذافی که به نفی اجرای قوانین اسلامی پرداخت اشاره می‌کند؛ و به‌عنوان نمونه‌ای دیگر به جنبش عبدالکریم خطابی در مغرب علیه اسپانیایی‌ها اشاره می‌کند.


نویسنده با تحلیل چگونگی فروپاشی امپراتوری عثمانی به نحوه تسخیر مصر از جانب ناپلئون با صدور بیانیه اعلام دوستی عثمانی علیه ممالک پرداخته و حمله فرانسه و پیدایش محمدعلی پاشا و ارسال دانشجویان به فرانسه برای غرب‌زدگی را در درون مصر تحلیل می‌نماید.


فتحی شقاقی به بیداری روشن‌فکرانی نظیر محمد عبده که ضمن اعلام بیزاری از دولت عثمانی می‌گفتند عثمانی یک دژ است، اگر سقوط کند چیزی نخواهد ماند ارجاع می‌دهد؛ و عزالدین قسام رهبر و قیام‌های دهه ۳۰ میلادی فلسطین را شاگرد عبده معرفی می‌کند.


از سویی جریان غرب‌زده در کشورهای اسلامی را با ذکر نمونه‌هایی نظیر انتشار نسخه‌ای تحریف‌شده از ارنست رنان در مورد ابن رشد و رشدیه به‌وسیله فرح انطوان و دعوت طه حسین در کتاب آینده فرهنگی به ذوب شدن ملت مصر در اروپا با همه تلخی و شیرینی رسوا می‌کند و می‌گوید بعد از شکست ۱۹۴۸ به‌جای نظام‌های لیبرال نظام‌های سوسیالیستی روی کار آمده‌اند.

مزار فتحی شقاقی در اردوگاه یرموک سوریه که در حال حاضر توسط تروریست‌های تکفیر تخریب شده است

 

بخش دوم: شیعه و سنی، غوغای ساختگی

طرح کلی شهید فتحی شقاقی در این کتاب احیای خلافت اسلامی است و با اشاره به کتاب نقل‌قول می‌کند: wither islam تنها کمبود حرکت‌های اسلامی نبود رهبری است. چیزی جز پیدایش یک صلاح‌الدین کم ندارد.


وی از دیدار حسن البنا با آیت‌الله کاشانی در حجاز در سال ۱۹۴۸و تفاهم آن‌ها و دیدار نواب صفوی از قاهره به دعوت اخوان یادکرده و نقشه امام را مقاومت علیه سازمان‌های وابسته به حاکم جائر، عدم همکاری، اجتناب از کارهایی که سود آن به حاکم جائر می‌رسد، تأسیس نهادهای موازی و جدید برای براندازی حاکم جائر ترسیم می‌کند؛ و با برشمردن شباهت‌های شیعه و سنی و طرد عقاید نادرست درباره‌ی امامیه به معرفی اصول اعتقادی شیعه در قالب ۴ رکن عصمت، مهدویت، رجعت و تقیه می‌پردازد.


با اشاره به دیدگاه کاشف الغطاء که قائل به این بود که عدم اعتقاد به امامت کسی را از دایره ایمان خارج نمی‌کند، به ذکر دلایل او در نقد صحابه می‌پردازد که شاید به همه صحابه دعوت اسلام نرسیده یا موارد دیگر را ذکر کرده و صریحاً به عدم تحریف در قرآن از دیدگاه کاشف الغطاء تأکید می‌کند. از سوی دیگر به دیدار حسن البنا و آیت‌الله قمی در تأسیس دار التقریب اشاره‌کرده و عمق ارتباطات جنبش بیداری اسلامی را نمایان می‌سازد.


قصه‌ی نهضت اسلامی را از نامه سید جمال به علمای ایران برای براندازی حکومت بعد از قضیه رژی یادآور شده و در جملاتی عالی نحوه‌ی رهبری امام و سیر انقلاب اسلامی را یادآور می‌شود. وی با ساختگی خواندن غوغای بین شیعه و سنی آن را نقشه‌ای برای متوقف کردن نهضت اسلامی دانسته و شیوه‌ی امام خمینی را تنها راه‌حل معاصر جهان اسلام می‌شمارد؛ و ضمن رسوا کردن اقدامات مخالف نهضت امام در جانب متحجرین به فتوای تأیید ابوعلی المودودی اشاره می‌نماید.

 

بخش سوم: طرح اسلامی معاصر و مرکزیت مسئله فلسطین

با مقوله‌بندی محورهای حرکت غرب علیه جهان اسلام در قالب سرنگونی خلافت، ویرانی نهادهای اسلامی، شستشوی مغزی، در یک بعد در بعد دیگر تجزیه امت در قالب سایکس پیکو، غربگراساختن امت اسلامی، تشکیل اسراییل در قلب امت را به عنوان نقشه‌های اصلی استکبار برمی‌شمارد.


وی با طرح مرکزیت فلسطین در سه بعد قرآنی، تاریخی و واقعی به خطر اسراییل به مقابله مهر اساسی تهاجم غرب تحذیر می‌دهد؛ و به دو طرح سنتی اسلامی به معنای تشکیل دولت اسلامی و بعد آزادسازی فلسطین و طرح ملی فلسطین به این معنا که به خاطر مثلاً ۷% مسیحی از ادبیات اسلامی دست‌برداریم و به قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل تأکید کنیم انتقاد می‌کند.


وی با برشمردن خیانت‌های منافقین امت به قطع بلندگوهای حسن البنا در حج به‌وسیله عبدالعزیز آل سعود ارجاع می‌دهد و به تهییج همه حتی فلسطینیان به دلاوری‌های مسلمین و قهرمانان اسلامی به نشانه‌ای برای حق بودن این جریان و لزوم تأکید بر اسلامیت مبارزه اشاره می‌نماید و به‌صورت نمونه شعر القروی مسیحی را ذکر می‌کند که:
ای صلاح‌الدین، ملتت تو را می‌خواند برخیز
جوانمردانه نیست که تو بخوابی و آنان شب‌بیدار بمانند
صلیبی‌ها آنچه را پیش از رفتن به آن‌ها آموختی به فراموشی سپرده‌اند
ریکاردوس پیش از آنان با برندگی شمشیرت دانست
پس بگذار از او بپرسند شاید انکار نکند


وی با نفی این تئوری که نهضت اسلامی در عهد مکی است و دوران مکه که ما الآن در آن دورانیم نباید کاری انجام دهیم به حدیث پیامبر اشاره می‌کند که لا تزال طایفه من امتی علی الحق ظاهرین و هم قاهرین، لا یضرهم من جاء بهم و لا ما اصابهم من البلا حتی یاتی امر الله و هم کذلک قالوا یا رسول الله و این هم قال فی بیت المقدس و اکناف بیت المقدس (صحیح بخاری جلد ۴ صفحه ۲۶۳ فصل لا تزال طائفه من امتی ظاهرین علی الحق) که پیامبر می فرمایند: گروهی از امت من همواره برپا و غلبه کننده خواهند بود کسانی که با آنان رودررو شوند و بلایا به آنان صدمه‌ای نمی‌توانند برسانند تا امر خدا فرارسد. پرسیدند یا رسول‌الله اینان کجا هستند فرمود: در بیت‌المقدس و اطراف آن.


 وی بیانیه سازمان بین‌المللی اخوان به عراق برای قطع جنگ به‌عنوان حقانیت ایران را یادآور شده و به نقطه‌ی مشترک امام و ابوالعی مودودی می‌پردازد که مسئله فلسطین باید محور حرکت اسلامی باشد؛ و این جمله توفیق الطیب را ذکر می‌کند که اسلام به‌عنوان یک ایدئولوژی و عرب‌ها به‌عنوان یک ملت با سرنوشت خودرو به رویند. و محک این رویارویی فلسطین است.

و در آخر سخن خود را با این دعا به پایان می‌رساند:
خدایا شهادت در راحت را به ما ارزانی بفرما، و ما را با پیامبران، صدیقان، شهیدان و صالحان محشور بگردان. حسن اولئک رفیقا. والصلاه والسلام علی سید المرسلین و علی اله وصحبه.
 

 

منبع : پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه

http://teeh.ir/fa/news-details/2642/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%C2%AB%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B3%D9%86%DB%8C%D8%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86%C2%BB/

 

Parameter:224019!model&4354 -LayoutId:4354 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار