wait لطفا صبر کنید
| |
کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین
 » چند رسانه ای » کتاب
0/0 (0)
معرفی کتاب
[1395/10/25]

«یهودی کیست»؛ تحلیل پروفسور عبدالوهاب المسیری و پارادوکس هویت‌ یهودی  

سلسله مطالب پایگاه تیه در معرفی کتاب‌های یهودپژوهی و صهیونیسم شناسی:

کتاب«یهودی کیست»؛ تحلیل پروفسور عبدالوهاب المسیری و پارادوکس هویت‌ یهودی

پایگاه صهیون‌پژوهی تیه: مرحوم پروفسور عبدالوهاب المسیری مصری، که سال‌هایی از عمر خود را در امریکا بود و با مطالعات غربی یهودشناسی و صهیونیسم‌پژوهی آشنا بود، یکی از بزرگترین صهیونیسم‌پژوهان و یهودشناسان بزرگ جهان بود. وی تلاش می‌کرد که با منش و سبک خاص خود و نه تقلید از غربی‌ها و مطالعات جهت‌دار انها در این باره کار کند و حاصل عمرش چندین جلد کتاب در این موضوع شد که چندین اثر وی از جمله دایره المعارف بزرگ هشت جلدی «یهود، یهودیت وصهیونیسم» از وی، به فارسی منتشر شده است. امید که معرفی کتاب «یهودی کیست» که به دشواره مبعم هویت یهود در جهان قدیم و جدید می ‌پردازد، مخاطبان ارجمند را به خواندن آثار ارزرشمند وی تشویق کند.

سرویس فرهنگی پایگاه صهیون‌پژوهی تیه- امیرحسین اکبرزاده: اگر این سوال را از دوستان بپرسیم، ابتدا بی معنا و عجیب جلوه می‌دهد که واقعا یهودی کیست و یهودی بودن یعنی چه ؟ برای واضح شدن این مطلب کافی هست که این سوال را بین چند دانشجو بپرسیم، شاهد این صحنه خواهیم بود که اکثرا دچار مشکل و احساس سر در گمی عمیقی می کنند. قابل ذکر هست که این مسئله فقط در بین دانشجویان مصداق ندارد و تقریبا اکثر مردم با چنین مشکلی مواجه هستند. جا دارد این مطلب را اضافه کنم که هزاران کتاب در مورد یهودیان و یهودیت به نگارش آمده است، اما باز هم این مقوله برای اکثر مردم و حتی برای عده ای از خود یهودیان ناشناخته و معماگونه مانده است.

پاسخ به یک سوال سهل و ممتنع: یهودی کیست؟

طبق گفتار مولف محترم، عقیده ی یک یهود بر ملت خویش این هست که صهیونیست ها ملت یهود را ملتی تبعید شده پنداشتند که با سرزمین موعود، یعنی فلسطین رابطه ی ازلی دارد و این سرزمین، سرزمینی تهی و بی آب و علف بوده که در انتظار رسیدن تعدادی از اعضای این ملت به سر می برده است و پس از آن، صیهونیسم راه حلی صهیونیستی برای مساله یهودیت مطرح کرد: انتقال اعضای ملت تبعیدی یهود که سر زمینی ندارد به سرزمینی که کسی در آن سکونت ندارد، تا در آن سکنی گزینند و دولت یهودی صهیونیستی را در آن تاسیس نمایند یعنی آنها شعار تروریستی صیهونیستی (سرزمین بدون ملت برای ملت بدون سرزمین) را مطرح کردند و پس از آن اقدام به مهاجرت نشینی کردند. به این ترتیب عملیات بی خانمان سازی اعراب آغاز شد، و سلسه ی خوشنت هایی شکل گرفت که تاکنون ادامه دارد، تا زمانی که ریشه ظلم صهیونیسم باقی است ادامه خواهد داشت.

محتوای کتاب و نویسنده اثر پروفسور عبدالوهاب المسیری

 

کتاب حاضر، ترجمه کتاب «من هو الیهودی» است که از انتشارات دارالشروق بیروت منتشر شده است و نویسنده‌ی محترم، اثر نوشته های خود را به چهارده فصل سازمان بخشیده است. نویسنده این اثر، پروفسور عبدالوهاب المسیری است که قبلا دائره المعارف هشت جلدی «یهود، یهودیت و صهیونیسم» از وی به فارسی منتشر شده است و دهها مقاله وی در موضوعات یهودشناسی و صهیونیسم‌پژوهی در سایت های عربی و فارسی دیده می‌شود.

فصل اول: «یهودی کیست؟»

 در این فصل با ارائه تاریخچه ای از پیدایش هویت های مختلف یهودی در سراسر جهان مطرح میشود. سوالی که هر چندگاه یکبار میان رژیم صهیونیستی مطرح می شود و نشان می دهد که اسرائیل نتوانسته است تعریف برای شخصیت یهودی یا هویت یهودی ارائه نماید. مولف نظر بر این دارد که آن کسی که درباره ی این دولت تحقیق کند، درمی یابد که جامعه شناسی اسرائیل، تقسیم اعضای تجمع صهیونیستی به جوامع یهودی را برای همه شخصیت های مستقلش که صدها سال در سراسر جهان در تبعید به سر برده اند به عنوان یک حقیقت شبه‌نهایی پذیرفته است.

فصل دوم: «هویت های یهودی از نظر ساختار ژئولوژی – تجمعی»

موضوع هویت یا همان هویت های یهودی به دلایل متعدد بسیار گوناگون است که مولف محترم بعداز بیان تمام ادله ها به این نکته اشاره دارد که تلاش ما بر این هست که هویت ها را بفهمیم، البته نه با بازگشت به آنچه تاریخچه یهود نامیده می‌شود، یا بازگشت به کتاب های مقدس یا شبه مقدس، یا به پروتکل های خردمندان صهونیست، بلکه با بازگشت به تشکیلات فرهنگی و تاریخی مختلفی که اعضای جوامع یهود به آنها منسوب هستند و تعامل و تاثیر گذاری و تاثیرپذیری آآآبسکلمکمونننننبیشتری با آنها دارند. اگر چه ، به رسم اعضای اقلیت، میزان تاثیرپذیری آنها به مراتب بش از تاثیرگذاری آنها است و به همین جهت ما شاهد هویت های بابلی یهودی، فارسی یهودی، آمریکایی و عربی یهودی هستیم.

 

فصل سوم: «تاریخچه هویت های یهودی تا عصر حاضر»

در این فصل با توجه به بیانات نویسنده محترم، می توانیم برخی هویت های یهودی را با استفاده از دو معیار محدود کنیم.

 اول ) معیار دینی 

دوم ) معیار قومی یا دوگانه پرستی

در سطح دینی، سامری ها به عنوان یک تجمع دینی در مقابل سایر یهودیان قرار داشتند. یهودیانی که با توجه به دریافت خاص خود از یهودیت به نوبه خود به چندین فرقه تقسیم می شدند و صدوقی‌ها و فریسی‌ها مهم ترین آنها بودند و با معیار دوم، می‌توان به یهودیان اغریقی شده فلسطین اشاره کرد.

فصل چهارم: «تعریف دینی هویت های یهودی»

در زمان های قدیم یهودیت آیینی توحیدی در فضایی قومی بود و هویت خود را از همین تعارض ساده و روشن به دست می‌آورد، اما در دوره های میانی در غرب و جهان اسلام مساله کاملا شکل دیگری یافت، زیرا یهودیت خود را یک فضای توحیدی (اسلامی یا مسیحی) یافت و این امر به پیچیدگی شاخصه های آن منجر شد. مولف محترم در ادامه بیان می‌کنند که به همین دلیل علمای یهود تلاش کردند تا هویتی میان یهود و اعضای سایر دیانت های توحیدی بیافرینند که نتیجه و ثمره این تلاش تلمود است.

فصل پنجم: «نقشه جغرافیایی هویت های یهودی در عصر حاضر»

نویسنده محترم در این فصل اصطلاح یهودی را از پایان قرن نوزدهم تا هنگام ظهور دولت صهیونیسم به دهها هویت و وابستگی دینی و قومی و طبقه ای اشاره می کند:

یهودی ییدیشی که به یهودیان شرق اروپا گفته می‌شود که بزرگترین بخش یهودی در جهان هستند.

یهودیان غربی.

یهودیان آمریکای لاتین که در اصل به زبان اسپانیایی و پرتغالی صحبت می کنند.

 یهودیان شرق و جهان اسلام و جهان عرب: مانند یهودیان عرب.

گروه های یهودی پراکنده: مانند فلاشا و بنی‌اسرائیل. 

اکنون سه گروه اصلی در جهان وجود دارد:

اول) گروه خارج از فلسطین که می توان آن را هویت جدید یهودی نامید.

دوم )در مناطق مهاجرنشین صهیونیستی هویتی کاملا جدید پدیدار شد که هیچ ارتباطی با هویت های پیشین نداشت و آن نسل صابرا بود.

ج) یهودیان متدین، این عده اقلیت کوچکی خارج از اسرائیل و اقلیت بزرگی درون اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

 

فصل ششم: «هویت های یهودی جدید در جوامع نوین غرب»

هویت یهودی، جدید اصطلاحی است برای توصیف هویت یهودی جدید که بعد از عصر آزادی و افزایش آمار سکولاریسم به تدریج در جهان غرب ایجاد و به الگوی حاکم بدل گردید، استفاده می‌کنیم. آمریکایی‌های یهودی از مهم‌ترین طبقات یهودیان نوگرا و بزرگترین آنان هستند: زیرا تقریبا نود درصد آنان را تشکیل داده، توده های صهیونیستی غرب و مهره های اصلی آنان را نشان می دهد و در تصمیم گیری های آمریکایی تاثیر می‌گذارند. از آنجا که یهودیان اروپای غربی و حتی یهودیان اروپای شرقی نیز در حال متلاشی شدن هستند.

 

فصل هفتم: «یهودی غیر یهودی و تا حدودی یهودی»

مولف محترم معتقد است که روشنفکران یهودی غیر یهودی تفاوت زیادی با روشنفکران مسیحی ندارند؛ زیرا یهودی غیر یهودی فقط یک فرد از اصل یهود است که ایمانش را به عقاید خود از داده است، و به این ترتیب تفاوتی با روشنفکر مسیحی الاصل که ایمانش را به آیین مسیحیت از دست داده ندارد، و همگی در بخش زندگی عمومی و چشم انداز بین المللی و جهانی با یکدیگر ملاقات می کنند. همه این ها میراث عصر منورالفکری است که تلاش می کند انسانی جهانی پدید آورد که به هیچ خصوصیت قومی یا دینی یا طبقه ای ارتباط ندارد، و اگر دارد، ارتباطی بین المللی و عمومی باشد، مانند حفاظت از محیط زیست یا مصالح طبقه کارگر که همه طبقات را از بین خواهد برد و جامعه ای کمونیستی را شکل خواهد داد که طبق قوانین کمونیسم جهانی حرکت خواهد کرد. پس می توان حرف مولف محترم را این گونه بیان کرد که با یک نظر عمیق می توان همه صهیونیست ها را «یهود غیر یهود» دانست.

فصل هشتم: «ادعای یهودی بودن»

ادعای یهودیت عبارت است از این که یک غیریهودی و کسی که هیچ ریشه یهودی ندارد، ادعا کند یهودی است. این وضعیت به ظهور جنبش صهیونیستی و برپایی دولت اسرائیل منجر شد که درهایش را به روی مهاجران به خصوص از دولت های غربی باز کرد. این جنبش و حرکت صهیونیستی تسهیلات مادی و واقعی مختلفی به آنان ارائه کرد و مستقیما برای آنان فرصت های مالی به وجود آورد.

 

فصل نهم: «اعضای گروه های یهودی و هویت قومی»

به گفته دکتر عبدالوهاب المسیری، تاریخچه این مساله یهودیت به قرون وسطی در غرب باز می گردد. زمانی که اعضای گروه های یهودی در آن به عنوان تاجر و گاراژدار نقش گروه کاری متوسط را بازی می کردند؛ مساله ای که باعث انزوای آنان از سایر اعضای جامعه شد. پشتوانه این انزوا، روابط گروهی کاری یهود با سایر گروه های کاری یهودی در سراسر جهان غرب و اسلام بود.

این روابط چیزی شبیه یک نظام مصرف گرایی و اعتباری جهانی را تشکیل می داد. این روابط باعث توهم انزوا شده بود، آن چنان که ناظر خارجی تصور می کرد که یهودیان به دلیل روابط تجاری و مالی خود وحدت قومی تشکیل می دهند، اما در واقع آنان گروه هایی غیر متجانس هستند که به تشکیلات فرهنگی پیوسته اند و رابطه کاری اقتصادی و اجتماعی آنان را به یکدیگر پیوند می دهد.

 

فصل دهم: «تعاریف صهیونیسم از هویت های یهودی»

در این فصل بیان می‌شود که صهیونیست‌ها عقیده دارند که هویت های یهودی تبعید شده و تطبیق یافته، چیزی جز انحراف از مسیر تاریخ  نیست. برداشت های متعددی درباره منبع یهودی این یهودی خالص و مشخصات و جوهره آن مطرح شده  که عبارتست از:

 الف) تعریف نژادی

 ب)تعریف قومی یا میراثی

 ج) تعریف مذهبی

 

فصل یازدهم: «هویت های یهودی و تناقض میان دیدگاه صهیونیستی و اقدامات اسرائیل»

مولف در این قسمت  از بحث چندین تناقض اصلی که صهیونیست ها در تلاش برای اجرای الگوهای صهیونی با آن روبرو هستند نیز سخن می گوید:

اول) تضاد میان مذهبی ها و غیر مذهبی‌ها

دوم) تضاد میان سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها

سوم) تضاد میان تعاریف دینی مختلف

چهارم ) سایر تضادها، تضادهایی وجود دارد که طبقه بندی آنها با بر چسب دینی و قومی دشوار است.

فصل دوازدهم: «پذیرش تعاریف صهیونیستی از هویت‌های یهودی از سوی اعضای گروه‌های یهودی»

طبق قول مولف محترم، رژیم صهیونیسم که گاهی به آن یهودی می گویند نمایشنامه ای است که این هویت را محقق خواهد کرد و دیگر این که صهیونیسم، هویت یهودی خارج از مستعمره صهیونی را هویتی ناقص و بیمار می داند که می بایست از بین برود. در اصطلاح صهیونی نام این مساله تبعید دیاسپورا یعنی پاکسازی گروه های یهودی یا سوء استفاده از آنان.

جالب این است که یهودیان متدین سوال می کنند: رژیم صهیونیستی را به کدام معنا می توان یک دولت یهودی نامید؛ وقتی این رژیم تمام اختلافاتش با دیگران را از طریق خشونت نظامی تسویه می کند و نمی توان با معیارهای اخلاقی یهودیت درباره آن قضاوت کرد؟ نیز، انسان هر شرافت و تصوری هم داشته باشد سخت است راهی که با آن انتقاضه را سرکوب می کند یهودیت بنامد.

 

فصل سیزدهم: «اختلاف تفکر دینی اصلاح طلب و محافظه کار و تفکر ارتدوکسی»

در این فصل یک خاخام ارتدوکسی تصریح می کند که یهودیت در واقع به دو بخش تقسیم شده اند.

الف: یهودیت اصلاح طلب

نقطه اشتراک جنبش های اصلاح طلب و محافظه کار یهودی تلاش برای حل مشکل حلول الهی در ملت یهود و نهادهای قومی آن است.

ب: یهودیت محافظه کار

محافظه کاران مایل اند تغییر را بدون برهم زدن روح آداب و رسوم یهودی ایجاد کنند؛ زیرا این جوهره یهودی یا مطلق جایگاه حلول و شایسته نگاهداری است.

 

فصل چهاردهم: «در سال 1998 یهودی کیست؟»

دکتر عبدالوهاب المسیری در فصل چهاردهم تبیین می‌کند که واقعیت قومی و نژادی مهاجرنشین‌های صهیونیست در فلسطین اشغالی و یهودیان جهان در خارج از فلسطین چگونه است و به این ترتیب آن را به چالش می کشاند و ماهیت دروغینش را روشن می سازد.

چاپ نخست این کتاب در سال 1997 میلادی از سوی انتشارات دارالشروق صورت گرت و چاپ های دوم و سوم آن را سال های 2001 و 2004 منتشر گردید. مولف محترم در چاپ دوم کتاب، دو فصل جدید به نام‌های «اختلاف تفکر دینی اصلاح طلب و محافظه کار و تفکر ارتدوکسی» و «در سال 1998 یهودی کیست؟» را به کتاب افزود.

از آنجا که اکنون در منظومه روابط سیاسی کشورها مساله فلسطین و رژیم غاصب اسرائیل، از جایگاهی ویژه و استراتژیک برخوردار است، شناخت هویت یهودی در بازشناسی یهودیان از صهیونیست ها اهمیتی ویژه ای دارد: مساله‌ای که نویسنده ضمن این کتاب بدان پرداخته و آن را با بیان هویت های مختلف یهودی تشریح نموده است.

مشخصات کتابشناختی اثر:

مولف: عبدالوهاب المسیری

مترجم: اسماء خواجه زاده

ناشر کتاب : دفتر نشر معارف

نوع جلد: شومیز

قطع: رقعی

سال نشر: 1393

شمارگان: 1000

تعداد صفحات: 192

وزن(گرم): 260

شابک978-964-531-670-7 :

تاریخ ثبت: چهارشنبه 19 شهریور 1393

تاریخ ویرایش: پنج‌شنبه 20 شهریور1393

    

مطالب مرتبط:

جستاری در تعریف رسمی اسرائیل از اصطلاح یهودی

-  کتاب «یهودی کیست؟» اثر صهیونیسم پژوه مشهور مصری به چاپ دوم رسید

-  قریباً کتاب جدید للتجدید الطلابی «أعمال مهداة إلى المفکر الدکتور عبد الوهاب المسیری»

 

منبع : اختصاصی پایگاه جامع حوزوی صهیون‌پژوهی تیه

چهارشنبه 28 مهر 1395

http://teeh.ir/fa/news-details/2240/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8%C2%AB%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%C2%BB%D8%9B-%D8%B9%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%88%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C/

 

 

دانلود کتاب : 

Parameter:224016!model&4354 -LayoutId:4354 LayoutNameالگوی متنی کل و اخبار